Markkinointitoimisto Viestar Oy
Toimitusjohtaja ”Valmistuin Hankenilta ekonomiksi 1997, kun työmarkkinat taas vetivät ja laman jälkeinen Suomi arvosti vähintään kymmentuntisia työpäiviä. Aloitin Unileverillä markkinoinnin traineena ja etenin siellä markkinoinnin tehtävissä, kunnes siirryin Fazer Leipomoille markkinointipäälliköksi. Olin välillä mediatoimistossa asiakaspäällikkönä, mutta veri veti mainostajan puolelle. Neljä vuotta olin TeliaSonera Suomen brändi- ja mediajohtajana, josta siirryin Honkarakenne Oyj:n markkinointijohtajaksi. Hongan jälkeen halusin kokeilla omia siipiäni ja perustin oman yritykseni. Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2013, vuokrajohtajana, kouluttajana ja strategiakonsulttina. Tällä hetkellä vedän kaupallisten televisioiden yhteisorganisaatiota nimeltään Screenforce Finland, tavoitteena nostaa televisiomainonta taas puheenaiheeksi ja sille kuuluvaan asemaan.”
Kuka nainen on inspiroinut sinua ja miksi?
Ensimmäinen ammatillisesti herättänyt nainen oli Anita Roddick, The Body Shopin perustaja. Luin hänen kirjansa kurssikirjana opiskeluaikana ja vaikutuin siitä rohkeudesta ja itseluottamuksesta, jolla hän oli The Body Shopia lähtenyt kasvattamaan. Myöhemmin urallani olen kohdannut monia upeita, vahvoja naisia, joilta olen noukkinut oppeja ja vinkkejä matkan varrella. Inspiroivuus ei useinkaan ole ollut sanoja, vaan teot ja käyttäytyminen tietyissä tilanteissa ovat saaneet minut ihailemaan heitä.
Kuka on työntänyt sinua urallasi eteenpäin?
Pitkällä aikavälillä mieheni. Ilman häntä olisin todennäköisesti jättänyt uskaltamatta tehdä parikin hyvää uraliikettä. Yksittäisenä tapauksena esimerkiksi Kokkikartanon toimitusjohtaja Kati Rajala, joka antoi minulle viimeisen tönäisyn yrittäjäksi ryhtymiselle.
Minkä olet urasi aikana kokenut haastavaksi?
Kankeat organisaatiot ja käytännöt, varsinkin isoissa organisaatioissa. Jumitutaan vanhaan ajatteluun eikä uskalleta päästää irti.
Jos voisit välttää yhden virheen, mikä se olisi?
Nuoremmalle Sannalle sanoisin, että ole välittämättä liikaa muiden mielipiteistä siinä, mitä sinä voit tehdä ja saada aikaan.
Mitä tavoitteita sinulla on tulevaisuudessa?
Joka vuodelle pitää olla joku mielenkiintoinen, omaan kehitykseen liittyvä projekti. Ammatillinen kehittyminen moneen suuntaan, eikä välttämättä vain sitä itsestään selvää polkua pitkin, on myös jatkuvaa.
Tabut:
Varsinkin uran alkuvaiheessa törmäsin useammin tabuihin siitä, mitä naisen oli sopiva tehdä ja mitä ei. Jälkeenpäin on vaikea sanoa, johtuiko se nuoruuden epävarmuudesta vai siitä, että ajat tosiaan muuttuvat, mutta nykyään en enää omalla kohdallani tunnista juurikaan tabuja. Yhteiskunnassa ja työelämässä niitä kyllä vielä on, osa ihan lailla säädettyjäkin. Esimerkiksi huonosta työntekijästä on todella vaikea päästä eroon, mikä ei ole kenenkään etu. Kyllä ihmiselle pitää voida sanoa, että homma ei nyt mene ihan putkeen, ja siinä vaiheessa hän tietää sen kyllä itsekin.
Paras vinkkisi arjen helpottamiseksi?
Siivooja! En ole siivonnut itse enää yli kymmeneen vuoteen, mikä on ihanaa. Huono omatunto tässä asiassa on täysin turhaa.
Neuvosi naisille:
Uskalla olla rohkeasti jotain mieltä. Mielipiteilläsi tuot oman tahtosi ja ajatuksesi esiin. Jos jätät ne sanomatta, ei kukaan tiedä miten hyvä olisit vaativampiin tehtäviin. Jos vaativammat tehtävät kiinnostavat, sano avoimesti myös se.