s. 1971
Sanoma Media Finland
Vice President, Marketing, B2B
”Olen lähes koko työurani tavalla tai toisella, työskennellyt markkinoinnin, markkinointiviestinnän mainonnan ja median parissa. 2000-luvun taitteessa aloitin silloisella Grey Interactivella media- ja tutkimussuunnittelijana, kun kukaan ei vielä oikein nähnytkään internetmainontaa, saati sitten mitannut sitä. Olen tehnyt pitkän lenkin mediatoimistopuolella mm. strategiajohtajana/plannerina Dagmarissa, markkinointiarkkitehtinä ja strategina Toisessa. Lisäksi olen käynyt piipahtamassa muutamassa mainostoimistossa asiakkuusjohdon tehtävissä (Taivas ja Family Inc.). Vuosina 2003 – 2006 olin K-citymarket ketjun markkinoinnissa, josta sain loistavan näköalapaikan päivittäistavarakaupan maailmaan ja ketjujohtoon.
Yhden yrityslapsenkin olen synnyttänyt yhdessä kollegani Anna-Riikka Hovin kanssa, kun päätimme perustaa asiakasnäkemystoimisto Frankly Partnersin yhdessä hasan & partnersin kanssa 2013 lokakuussa. Yksi konsulttitehtävä johti toiseen ja yhtäkkiä löysin itseni aloittamassa markkinointijohtajan hommat Sanoma Media Finlandin mainostaja-asiakkaiden parissa elokuussa 2015. Työ Sanomalla on ollut palkitsevaa ja innostavaa sillä medialiiketoiminnan murros on yksi niitä suurimpia toimialatransformaatioita, joita tällä hetkellä on käynnissä.
Uskon siihen, että kun katse pidetään pallossa, asiakkaan tarpeita ymmärretään heidän oman liiketoiminnan näkökulmasta ja pidetään huoli loistavista laatusisällöistä, voivat suomalaiset mainostajat turvallisin ja hyvillä mielin saavuttaa loistavia mainonnan tuloksia kotimaisissa kanavissa. Samalla tuetaan suomalaista elinkeinoelämää, viihdettä ja sivistystä.”
Kuka nainen on inspiroinut sinua ja miksi?
Olen aina inspiroitunut älystä ja ajattelusta, muutoksen tekijöistä, oli kyseessä sitten mies tai nainen. Viime aikoina olen inspiroitunut the Crown -sarjan myötä Englannin Kuningatar Elisabeth II:sta, siitä, millaiseen maailmaan ja paikkaan hän nousi valtaistuimelle täysin kokemattomana ja miten hän askel askeleelta lunasti paikkansa miesten maailmassa.
Kuka on työntänyt sinua urallasi eteenpäin?
Varsinaisesti minua ei ole kukaan koskaan työntänyt mihinkään. Enemmin eteeni on tarjoutunut loistavia tilaisuuksia, joihin on ollut helppo tarttua. Olen siinä onnellisessa asemassa, jossa lähestulkoon jokaisessa työpaikassa minulla on ollut jonkinlainen mentori, jonka tukeen olen voinut luottaa ja jonka avulla oppia uutta. Olen myös pääsääntöisesti saanut nauttia loistavien sekä luotettavien esimiesten kanssa työskentelystä. Tähän kaartiin mahtuu sekä miehiä, että naisia ja he varmasti tietävät keitä ovat.
Minkä olet urasi aikana kokenut haastavaksi?
Rahasta puhumisen. Naisten pitäisi tukea toisiaan enemmän tässä asiassa, jakaa kokemuksia. Olemme usein liian ”taloon päin” ja sovittelevia, mikä itse asiassa on ollut naisten ikiaikainen tapa ja luontainen kommunikaatiotyyli. Toisaalta juuri tämä keskustelutyyli ja hallittu riskinottotapa tekee tutkimusten mukaan naisista loistavia johtajia, joista tulevaisuustutkijat ovat puhuneet jo jonkin aikaa. Peräänantamattomuutta ja aitoa kohtaavaa neuvottelutaitoa kun vielä hieman harjoittelemme.
Jos voisit välttää yhden virheen, mikä se olisi?
Vihaan epäonnistumista. Vaikka se on samalla myös paras opettaja. Paradoksi.
Mitä tavoitteita sinulla on tulevaisuudessa?
En ole koskaan asettanut mitään tulevaisuuden tavoitteita itselleni: en ole sitä määrätietoista sorttia, jonka urasuunnitelmat olivat kolmekymppisenä selkeät ja vain toteutus puuttuu. Minulle kunnianhimo on merkinnyt omien odotusten ylittämistä ja mielettömiä projekteja. Tärkeää on nauttia ja innostua siitä mitä teen, tehdä tulosta yhdessä muiden kanssa ja luoda voittajayrityskulttuuria. Ehkä näiden sanojen jälkeen profiloidun enemmän muutos- tai transformaatiojohtajatyypiksi. Tavoitteeni on tulevaisuudessakin johtaa muutosta, tehdä pieniä ihmeitä. Joka päivä. Niistä sytyn.
Tabut:
En pidä mies-/naiskategorisoinnista. Mielestäni kaikilla on (ja tulee olla) yhtäläiset mahdollisuudet, teot, ajatukset – osaaminen puhukoot puolestaan, ei sukupuoli.
Paras vinkkisi arjen helpottamiseksi?
Keskity niihin asioihin, joihin voit vaikuttaa ja tee se täysillä. Oman vaikutusalueen ulkopuolella olevien ongelmien ratkaiseminen kuuluu niistä vastaaville. Aina pitää toki sanoa ääneen asianosaisille, jos huomaa epäkohtia.
Neuvosi naisille:
Uskokaa itseenne, hankkikaa uniikki, kilpailuetua luova kokemuspohja ja antakaa palaa!